sâmbătă, 4 septembrie 2021

eR-GP20M - Antena Ground Plane 1/4λ pentru banda de 20m

Pentru activitati in portabil am fost mereu adeptul firului lung, care merge in orice situatie folosind un adaptor de antena. Astazi am testat cu analizorul RigExpert o antena GP sustinuta de o varga telescopica din fibra de carbon. Fiind vorba de portabil, am ales cea mai simpla configuratie, eliminand orice element neesential. Astfel, pe un cablu coaxial RG58 (cupru, miez litat) am lipit elementul radiant si 4 radiale din cablu electric litat de 0,75 mmp. Am izolat totul cu mai multe bucati de tub termocontractabil de diferite diametre. In celalalt capat al fiderului am sertizat o mufa BNC tata. Elementul radiant l-am taiat la 5,2m iar radialele la 5.82m, plus rezerva pentru ochiurile de fixare. Valorile reies din calcule, tinand cont si de un factor de multiplicare de 0,97, corespunzator firului folosit. Dupa fixarea elementului radiant, cu radialele lasate liber pe sol, antena rezona mult sub partea de jos a benzii de 20m. Dupa ce am intins si fixat radialele, frecventa de rezonanta a crescut cu mai bine de 2MHz. Din acest moment am scurtat din aproape in aproape firul radiant pana cand am ajuns la rezultatul de pe ecranul analizorului. Este foarte important de precizat ca  unghiul de inclinare a radialelor influenteaza foarte mult impedanta antenei si implicit dimensiunea elementului radiant. La suportul meu de 5,8m am scurtat elementul radiant la 4,45m. Daca suportul ar fi fost mai inalt, unghiul radialelor s-ar fi apropiat mai mult de 45º (optim) iar elementul radiant ar fi trebuit lungit la o valoare apropiata de cea calculata. Pentru fixarea firului pe catarg am folosit banda de hartie autoadeziva iar pentru radiale am infipt in pamant 4 cuie. Suportul catargului este un tarus de 40cm. Pentru ca ansamblu antena-catarg este foarte usor, fixarea catargului de tarus am facut-o tot cu banda de hartie autoadeziva. In conditii de vant recomand folosirea unor coliere de plastic (din acele care se pot refolosi). Nu utilizati "colier romanesc" (sarma) pentru ca tronsoanele vergii sunt foarte sensibile.

Detaliu conexiune radiant si radiale la fider



SWR masurat


Antena infasurata pe un suport pentru transport



Ochiurile de fixare a radialelor si carligul de agatat al radiantului de varful spicului


Am aratat ca se poate a construi o antena GP ieftina (20,00 lei cablu, catarg 45,00 lei, mufa BNC, fider si altele lucruri marunte care exista in orice atelier), cu un SWR optim.

Orice sarma este buna pentru receptie, dar pentru a avea un randament bun la emisie, sarma trebuie acordata! 


Editare 12.09.2021

Pentru ca antena este folosita ocazional, am taiat fiderul si am montat o mufa BNC mama.




Astazi, in jurul orei 18, am conectat transceiverul R928+. Foarte multe statii din DL si UA cu semnale peste 59. E de bine, nu?


Editare 24.05.2022
Utilizez antena in amplasament fix impreuna cu QDX (QRP digital transceiver). Am ridicat-o la aprox. 3m de sol. Asa arata pe analizor:


Aici puteti urmari traficul: LOG



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu