vineri, 2 iunie 2023

UNUN 9 : 1 (II)


UNUN 9:1,
 transformator de radiofrecventa asimetric (UNbalanced - UNbalanced) pentru antena, cu raport de transformare al impedantelor de 9:1 (adapteaza impedanta antenei LW, 450 Ω, la standardul echipamentelor de emisie-receptie, 50 Ω). Tipul meterialului magnetic din care este construit miezul (bara, inel, oala, cadru) dicteaza domeniul de frecventa, iar marimea miezului - puterea maxima suportata. Cel mai utilizat material este 43, recomandat de producator pentru transformatoare de radiofrecventa in gama 0,5 - 30 MHz (ex. FT240-43). 
In timp am utilizat mai mult antene LW si din acest motiv am experimentat transformatoare de adaptare cu diverse tipuri de ferita. In acest articol va prezint un transformator RF pentru adaptarea antenei construit pe o bara de ferita de la radioreceptoarele comerciale. Bobinaj de 9 spire, bobinat trifilar si fazat corespunzator. Am testat transformatorul la o putere RF de 50 W, fara probleme de incalzire. Pentru puteri mai mari utilizati doua sau trei bare de ferita ca miez.
Voi reveni cu masuratori complete, comparative, dupa ce voi prezenta transformatoare UNUN 9:1 construite de mine in ultimii ani pe diferite tipuri de miez si material magnetic.

Schema



Detalii constructive
Pentru bobinaj am folosit sarma de cupru multifilara in 3 culori (recuperata de la un cablu vechi de alimentare). Am folosit apoi tub termoncontractabil pentru  cresterea rezistentei mecanice si fixarea infasurarilor.
Cu rol de carcasa am folosit un tronson de 25 cm teava de instalatii sanitare si capacul aferent de 32 mm diametru. La imbinarea dintre capac si teava are o garnitura de cauciuc care nu permite patrunderea apei iar materialul este usor de prelucrat mecanic.


Pregatit de montaj

Lungimea firelor dinspre antena si impamantare permite culisarea transformatorului in asa fel incat sa coboare pentru conectarea fiderului iar apoi, ridicat in sus, va fi fixat cu ajutorul colierului refolosibil din plastic. Am eliminat piulita de fixare a mufei BNC mama de panou si am lipit firele de masa direct pe filet.






Am folosit pe suruburi saibe antidesfacere (Grower). Surubul pentru antena are intre saibele plate o mica cantitate de chit siliconic care va impiedica infiltrarea apei in interiorul tubului.

Si acum, gata de utilizat in trafic:












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu