miercuri, 31 mai 2023

UNUN 9:1

UNUN 9:1 inseamna transformator de radiofrecventa asimetric (UNbalanced - UNbalanced) pentru antena, cu raport de transformare al impedantelor de 9:1 (adapteaza impedanta antenei LW, 450 Ω, la standardul echipamentelor de emisie-receptie, 50 Ω). Tipul meterialului magnetic din care este construit miezul (bara, inel, oala, cadru) dicteaza domeniul de frecventa, iar marimea miezului - puterea maxima suportata. Cel mai utilizat material este 43, recomandat de producator pentru transformatoare de radiofrecventa in gama 0,5 - 30 MHz (ex. FT240-43). 
In timp am utilizat mai mult antene LW si din acest motiv am experimentat transformatoare de adaptare cu diverse tipuri de ferita. Desi am in stoc si inele din ferita tip 43, pentru ca am "ajuns" mai usor la ferite mari de tip 2, am construit un transformator de radiofrecventa UNUN 9:1 pe un miez T225-2 (recomandat de producator pentru circuite rezonante in gama 250 kHz - 10 MHz).
Nano VNA arata ca acest transformator are un randament bun de la 7 MHz pana la 20 MHz. Voi reveni cu masuratori complete, dupa ce voi prezenta transformatoare UNUN 9:1 construite de mine in ultimii ani pe diferite tipuri de miez si material magnetic.

Schema



Detalii constructive
Carcasa etansa din plastic (100 * 100 * 55 mm) are rezistenta mecanica buna si este usor de prelucrat cu scule aschietoare. Am montat doua mufe pentru ca utilizez fideri diversi pentru experimente (in special BNC la puteri QRP). Mufele sunt conectate in paralel.

Carcasa pregatita



Rolul gaurii de 2 mm din partea de jos este de aerisire, pentru a evita condensul.

Am folosit pe toate suruburile saibe antidesfacere (Grower, dintata). Suruburile pentru impamantare si antena au intre saibele plate o mica cantitate de chit siliconic care va impiedica infiltrarea apei in interiorul cutiei. In partea din spate am facut 4 gauri cu diametrul de 4 mm care sa permita fixarea cutiei cu coliere din plastic (asa cum pot fi vazute in imaginea urmatoare in dreapta sus si in partea dreapta jos).



Pentru bobinaj am folosit sarma de cupru multifilara in 3 culori (recuperata de la un cablu vechi de alimentare).

Si acum, gata de utilizat in trafic:




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu